fredag 13 december 2013

Skillnaden mellan i-land och u-land


Hej det är ännu en gång jag Marcus och jag ska prata om vad ett u-land är och ett i-land är och då börjar vi med i-land. I ett i-land så finns det rika människor men det finns även fattiga inte så många men det finns som t.ex i Sverige så har vi fattiga jag har faktiskt set en i Bulgarien som var fattig och han spelade munspel och jag gav honom en 10 och han grinade, jag tyckte synd om han. Och i ett i-land så har dom också mycket pengar dom kan spendera på t.ex ambulanser eller poliser eller också brandkoren och det är inte bara det dom använder pengarna till för dom använder ju pengarna till också vatten och mat. Medan när ett u-land är ett land som är fattigt och där det finns överallt fattiga människor men det kan finnas några rika människor och när jag menar rika människor så menar jag typ t.ex 6 euros och det är inte mycket. Jag har också en sak till att säga och det är att ett u-land är så fattigt så att dom inte har el eller så mycket vatten eller mat och dom har inte heller brunnar men det har i alla fall i-länder. och några saker till och då börjar vi med den första saken. I ett i-land så använder man jätte mycket vatten och det är 400-700 liter per dag och då inkluderar duscha och bada och vattna blommor allt inkluderar, u-länder använder bara 20-30 liter vatten. Och vattnet i ett i-länder så rent och dom har så mycket vatten så dom kan faktiskt utveckla, men det kan ju u-länder ej göra bara för dom har inte lika mycket vatten som ett i-land så dom kan ej utveckla då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar